DozaDePoezie

21 Octombrie 2010

Până la urmă, Ştefan Doru Dăncuş

Filed under: Cubiculum — maskirovka @ 09:08
Tags: ,

„Până la urmă oi muri şi eu”, mi-a spus acum vreo 20 de ani, la OJT-ul din Baia Mare, Ion Burnar. Eram mai tineri atunci, şi eu – şi el, am râs, am zis că poetul poet rămâne, ori că iese din OJT-ul băimărean, ori că îşi bagă picioarele în istoriile literaturii române tot mai ambigue. Pe vremea aceea, Marian Ilea pleca în Italia. Pe vremea aceea nu exista Ioan Romeo Roşiianu, Dumitru Mariş, Dorin Ştef, Nicoară Mihali, prefecţi, primari, încrengături politice – nici măcar Gheorghe Mihai Bârlea, nici măcar Gheorghe Pârja nu existau, abia de-şi scotea capul un Gheorghe Peter de la Borşa.

Pe vremea aceea am crezut în Augustin Cozmuţa, în Ion Bogdan (Dumitru Iuga), în Vasile Dragomir şi în acest Ion Burnar – că restul mentorilor migraseră spre Bucureşti ori se închiseseră în „turnul de fildeş”, după funestul an 1992, ale cărei urmări le încasăm azi cu vârf şi îndesat.

Ion Burnar (şi acum plâng, îmi curg lacrimile pe tastatură) mi-a spus când toată revoluţia noastră din 1990 a devenit apă de ploaie: „Ştefane, Dorule drag, nu te uita la ei, tu eşti un mare poet, tu trebuie să fugi din Baia Mare că ăştia îs ca şi cânii, te-or mânca de ziu”. I-am lăsat pe Pârja, pe Marchiş, pe Bârlea să pună cu botul pe labe un Maramureş care nu le aparţine numai lor.

Aşa cum l-aţi văzut pe Burnar: surd, insignifiant, umblând de la un ziar la altul pentru a mai aduna oarece leuţi să trăiască, să-şi poată plăti vodca la OJT, omul acesta mi-a spus ceva incredibil: „Nimeni nu-i profet în cetatea lui, Doruţule, mai bine ai pleca” – ceea ce am şi făcut.

Voiam să lansez volumul „Scrum” la OJT în Baia Mare, cu el alături, să-i dau revista „Singur” unde, la pagina 3, la rubrica „Scriitorul cu scrisul de mână”, era el, Ion Burnar. Chiar am vorbit cu Vasile Dragomir să fac lansare acolo. Acum, ce rost mai are?

Odihnească-te Dumenezeu în pace, bun părinte al meu care mi-ai spus: „ăştia îs ca şi cânii, te-or mânca de ziu”.

Ştefan Doru DĂNCUŞ

1 comentariu »

  1. […] Până la urmă, Ştefan Doru Dăncuş Thu Oct 21, 2010 9:08 am „Până la urmă oi muri şi eu”, mi-a spus acum vreo 20 de ani, la OJT-ul din Baia Mare, Ion Burnar. Eram mai tineri atunci, şi eu – şi el, am râs, am zis că poetul poet rămâne, ori că iese din OJT-ul băimărean, ori că îşi bagă picioarele în istoriile literaturii române tot mai […] […]

    Pingback de Până la urmă, Ştefan Doru Dăncuş - Ziarul toateBlogurile.ro — 21 Octombrie 2010 @ 09:18 | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

